Skolereglement:

Skolereglementet er kjøreregler som viser hvilke rettigheter og plikter du har som elev ved Levanger videregående skole. Reglementet skal bidra til at saker som angår elevene får lik behandling.
Som elev er du medlem av et samfunn som utgjøres av skolens elever og personale.
Elevene er viktige personer ved skolen. Hyggelige elever som tar ansvar for det sosiale og fysiske skolemiljøet, bidrar til trivsel og er positivt både for ungdommens og skolens anseelse.
Alle har ansvar for å bidra til at skolen har et godt arbeidsmiljø som er preget av samarbeid, trivsel, respekt og medansvar for alle i skolesamfunnet. Det kreves at hver enkelt viser god oppførsel og positiv holdning.
Skolereglementet er i samsvar med ”Forskrift om reglement for elever ved fylkeskommunale videregående skoler i Nord-Trøndelag” med hjemmel i Opplæringslova. (Klassestyrer er fra 2004 erstattet med kontaktlærer)

§ 1 FORMÅL
Formålet med reglementet er å bidra til godt samarbeid, god trivsel, respekt og medansvar.

Reglementet skal fremme god orden og gode arbeidsvaner og slik legge til rette for god læring.

Reglementet skal gi bestemmelser om

  • elevenes rettigheter og plikter
  • bestemmelser om orden og atferd
  • tiltak overfor elever som bryter bestemmelsene, og framgangsmåten ved behandling av slike saker.

§ 2 VIRKEOMRÅDE
Reglementet gjelder for alle elever ved skolen under opplæring og, så langt det passer, også for voksenopplæringens elever, lærlingskoleelever, hospitanter og andre når opplæringen foregår i skolens regi.

Reglementet gjelder også opplæringsformer og aktiviteter som gis under skolens ansvar og regi utenfor skolens område, så langt dette ikke er i strid med lokalgitte/stedlige påbud eller forbud.

§ 3 RETTIGHETER

  1. Elevene har rett til videregående opplæring i henhold til opplæringsloven, fylkeskommunale vedtak og gjeldende læreplaner.
  2. I samarbeid med klassen og klassens lærere har elevene rett til medvirkning ved:
  • valg av arbeids-, opplærings- og vurderingsformer/-metoder
  • valg av lærestoff innenfor rammen av læreplanene
  • oppsett av mål, periodeplaner og gjennomføring av disse
  • utarbeiding av regler for godt arbeids- og læringsmiljø i klassen
  1. Elevene har rett til å få løpende veiledning og tilbakemelding i forhold til de målene den enkelte arbeider etter.

    Det skal gjennomføres elevsamtaler i samsvar med gjeldende forskrift, dvs. forberedte samtaler mellom elev og kontaktlærer, evt. en annen lærer.
  1. Ved faglige, personlige eller sosiale vansker som har betydning for opplæringen, har elevene rett til rådgiving, oppfølging og hjelp med å finne seg til rette, herunder tilgang til sosial- og spesialpedagogisk tjeneste.
  1. Elevene har rett til rådgiving om utdanning og yrkesvalg.
  1. Elevene har rett til å delta i skolevurdering, dvs. en løpende vurdering av i hvilken grad skolens organisering, tilrettelegging og gjennomføring av opplæringen bidrar til å nå de mål som er fastsatt for eleven/gruppen/klassen. Jf. bl.a. læreplanverkets generelle og fagspesifikke deler.
  1. Elevene har rett til og bør ta opp med skolen (faglærer, kontaktlærer, rådgiver, skolens ledelse, evt. gjennom elevtillitsvalgte) forhold som ikke fungerer tilfredsstillende. Dette kan f.eks. være:
  • at læreplanene ikke følges
  • at eleven ikke får den hjelp han/hun ber om
  • manglende medvirkning i planlegging m.v. (jf. punkt b)
  • dårlig læringsmiljø eller klassemiljø (f.eks. mobbing)
  1. Elevene har rett og plikt til å danne elevråd, jf. § 11 -6 i opplæringsloven. Elevråd og elevorganisasjoner har adgang til å bruke bestemte oppslagstavler til sitt formål. Brukerne har ansvar for at presseetiske regler blir overholdt og at det ryddes og holdes orden på disse tavlene. Rektor har overordnet ansvar for at disse oppslagstavlene ikke benyttes kommersielt eller uakseptabelt i forhold til lover og regler.

    Elever og elevorganisasjoner kan, etter avtale med skolens ledelse, drive politisk og organisasjonsmessig arbeid på skolen i og utenom skoletiden.

    Skolen skal legge til rette for best mulige arbeidsforhold for elevenes og elevorganisasjoners tillitsvalgte og også legge forholdene til rette for at elevene engasjeres til bevissthet og aktivitet i politiske og samfunnsmessige spørsmål.

    Elevrådsrepresentanter har rett til regelmessige møter med skoleledelsen.

§ 4 PLIKTER

  1. Elevene skal rette seg etter de bestemmelser i lov, reglement og instrukser som gjelder til enhver tid.
  1. Elevene plikter å delta aktivt i opplæringen i den formen den blir gitt eller avtalt og levere pålagt heimearbeid til avtalt tid.
  1. Eleven skal snarest mulig ta kontakt med faglærer dersom han/hun ikke kan følge opp arbeid til avtalt tid.
  1. Elevene skal følge verne- og sikkerhetsregler og bruke det arbeidstøy og verneutstyr som kreves i læreplan eller som er påbudt av arbeidstilsynet, departementet eller skolen.
    Elevene skal holde seg med lærestoff, materiell og utstyr til eget bruk.
  1. Skolens eiendom og utstyr skal behandles med forsiktighet og omtanke. Hærverk og skader kan medføre erstatningsansvar, jf. skadeserstatningsloven. Elevene plikter å rette seg etter særskilte regler for bruk av spesialrom, herunder EDB-utstyr/rom, bibliotek og kroppsøvingsrom/idrettsanlegg. Generelt er spising og drikking forbudt i spesialrom der dette ikke er en del av opplæringa.
  1. Elever som gjennom sitt arbeid, oppdrag eller verv i forbindelse med videregående opplæring blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler § 13 – 13 f. Taushetsplikten gjelder også etter at eleven har avsluttet videregående opplæring.

§ 5 ARBEIDS- OG LÆRINGSMILJØET
Et godt arbeids- og læringsmiljø er grunnleggende for god opplæring.

Det skal derfor legges vekt på å skape et godt miljø preget av engasjement, aktiv deltakelse og gode samarbeidsformer.  Det er viktig å vise respekt og medansvar og unngå eller hindre atferd som har negativ innvirkning på miljøet.

  1. Alle må opptre hensynsfullt, realt og høflig overfor hverandre. Plaging, mobbing, vold eller annen krenkende atferd aksepteres ikke, og alle plikter å hindre at dette skjer.
  1. Arbeidsvanene i videregående opplæring skal være preget av ansvar, orden, ryddighet, punktlighet og pålitelighet.
  1. Det er viktig for trivselen at alle bidrar til god orden over hele skolen – ute og inne. Alle skal opptre slik at krav til hygiene og helse ivaretas.
    Elevene plikter å hjelpe til med å holde skoleområdet rent.
  1. Det er forbudt å komme ruset til skolen. Oppbevaring og nyting av alkohol eller andre rusmidler på skolens område er ikke tillatt. Røyking er bare tillatt utendørs på tilviste plasser.
  1. Det er forbudt å ha med seg farlige gjenstander eller våpen på skolens område.
  1. Det er ikke tillatt å bruke skolens internett til å laste ned, lese eller spre pornografisk, rasistisk eller annet materiale som kan oppfattes som krenkende, eller som er i strid med norsk lov.  Det er forbudt å bruke dataspill på skolens maskiner dersom dette ikke inngår i timeplanlagt opplæring. Det er ikke tillatt å bruke medbrakt programvare på diskett/CD.
    Kopiering av programvare er forbudt.
  1. Alle mobiltelefoner skal være avslått og fjernet fra pult eller arbeidsbord.

§ 6 OPPMØTE OG FRAVÆR

  1. Aktiv deltakelse er nødvendig for god læring. Elevene er forpliktet til å møte presis til opplæringen med mindre det foreligger avtale med faglærer(e) eller rektor om en annen arbeidsform.
  1. Dersom en elev blir syk eller av annen tvingende grunn må forlate opplæringen i løpet av skoledagen, skal han eller hun alltid melde fra til kontaktlærer/faglærer. Elevene fører oversikt over eget fravær.
  1. Dersom fraværet varer mer enn 1 dag, skal skolen ha melding.
  2. Skolen skal prøve å hjelpe elever som får mye fravær på grunn av langvarig/kronisk sykdom eller omsorgsansvar eller har hatt fravær innen ”14- dagersregelen”, jf. pkt f nedenfor (ekstra opplæring, ekstra prøver, selvstendig studiearbeid) for å unngå tap av opplæring og vurderingsgrunnlag. Dette forutsetter imidlertid interesse og innsats fra elevenes side.
  3. Alt fravær føres på vitnemål, årskursbevis, kompetansebevis og fagkarakterbevis. Fravær føres i dager og enkelttimer. For delkurselever føres fravær bare i enkelttimer. Eleven/kursdeltageren kan kreve at årsaken til fraværet føres på dokumentasjonen, men er selv ansvarlig for å dokumentere årsaken til fraværet. Det skal ikke føres fravær for voksne som følger kurs spesielt organisert for denne gruppen.
  1. Høyt fravær kan medføre at det faglige vurderingsgrunnlaget blir så svekket at det ikke kan settes termin- eller standpunktkarakter. Veiledende faregrense er 15 % (20 % i 2-timers fag), men dette må vurderes individuelt, bl.a. ut fra elevens deltakelse i prøver, innleveringer og lignende. Veiledende grense for varsel om fare for tap av standpunktkarakter er ved ca 10 – 12 % fravær.

Begrenset oppad til 14 dager i skoleåret regnes ikke følgende som fravær, og bør så vidt mulig søkes kompensert ved elevens egen innsats etter avtale med skolen:

  • arbeid som tillitsvalgt i landsdekkende organisasjoner på regionalt plan eller landsplan
  • arbeid som tillitsvalgt i elevorganisasjon på regionalt plan eller landsplan
  • dokumenterte lovpålagte oppmøter
  • dokumentert langvarig eller kronisk sykdom (tils. 2 uker eller mer)
  • organisert hjelpearbeid i krisesituasjoner
  • inntil to dager ved religiøse høytider for elever som er medlemmer i andre trossamfunn enn Den norske kirke

For at inntil 14 dager av dette ikke skal føres som fravær, må eleven levere nødvendig dokumentasjon til kontaktlærer/ skolens ledelse.
Det er avdelingsleder som skal innvilge elevens søknad om sletting av fravær.

  1. Organisert eller selvstendig studiearbeid, herunder skoleadministrative gjøremål, etter avtale med faglærer eller rektor, regnes ikke som fravær.

§ 7 FUSK ELLER FORSØK PÅ FUSK
Bruk av ikke tillatte hjelpemidler samt ikke tillatt kommunikasjon med andre i en prøvesituasjon anses som fusk. Det samme gjelder avskrift av andre arbeid som innleveres som eget produkt.

Fusk eller forsøk på fusk betraktes som uærlighet, et tillitsbrudd og et brudd på gjeldende reglement og krav til elevenes orden og atferd.  Jf. § 8.

Karakteren på den prøven/besvarelsen det gjelder, blir annullert. Konsekvensene av dette kan bli at eleven ikke får termin- eller standpunktkarakter. Dermed kan eleven miste retten til å gå opp til eksamen i faget.

Dersom en elev blir tatt i fusk eller forsøk på fusk i forbindelse med eksamen, skal forholdet meldes til rektor og/eller eksamensansvarlig og behandles etter reglene i sentralgitt forskrift.

§ 8 KONSEKVENSER FOR ELEVER SOM BRYTER BESTEMMELSENE
Brudd på reglementet vil resultere i reaksjoner mot eleven i form av refsingstiltak eller særskilt tiltak.

Refsingstiltak vil være:

  • påtale fra en av de tilsatte ved skolen
  • utelukking fra klasse/gruppe for resten av timen etter faglærers avgjørelse
  • utelukking fra skolen for resten av skoledagen etter avgjørelse av rektor eller den han/hun bemyndiger

Ved alvorlige brudd på ordensreglementet, eller dersom negative forhold ikke bedrer seg etter refsingstiltak, kan særskilt tiltak iverksettes.

Særskilte tiltak er:

  • bortvisning av eleven fra og med en hel skoledag og inntil fem skoledager etter rektors avgjørelse
  • bortvisning for resten av skoleåret i henhold til Oppl § 3 – 8 etter vedtak i fylkeskommunen. (Hovedutvalget for utdanning). Dette kan medføre at eleven i tillegg taper sin rett til videregående opplæring etter § 3 – 1 i samme lov.

Tap av elevrettigheter medfører ikke at eleven faller utenfor ansvarsområdet for oppfølgingstjenesten.

Både refsingstiltak og særskilte tiltak skal nedtegnes.

I tillegg til refsingstiltak eller særskilt tiltak kan f.eks. følgende være en konsekvens av brudd på reglementet:

  • Gjentatte eller alvorlige brudd på regler/retningslinjer kan føre til begrenset adgang til spesielle aktiviteter.
  • Ved skade og lignende på skolens eiendom, skal skadeforvolder om mulig foreta rengjøring/istandsetting, evt. betale erstatning (jf. skadeserstatningsloven).
  • Brudd på reglementet blir tatt i betraktning ved fastsetting av termin- og standpunktkarakter i orden og atferd.

§ 9 SAKSBEHANDLING
Før refsingstiltak blir anvendt, skal eleven ha mulighet til å forklare seg.

Ved særskilt tiltak skal rektor først rådføre seg med elevens lærere.
Før særskilt tiltak tas i bruk skal skolen først vurdere behov og mulighet for alternative tiltak, f.eks. hjelpetiltak og/eller individuell kontrakt, og rådgiver eller sosialpedagogisk personale skal ha hatt anledning til å uttale seg.

Særskilt tiltak regnes som enkeltvedtak etter forvaltningsloven, og eleven har dermed rett til dokumentinnsyn, partsuttalelse og klage på et vedtak i samsvar med bestemmelsene i kapitel IV – VI i forvaltningsloven. Eleven har rett til nærmere veiledning om partsrettigheter og framgangsmåte ved klage.

Klageinstans for vedtak om tap av rett til videregående opplæring er Statens utdanningskontor.

For de øvrige vedtak er fylkeskommunen klageinstans.

§ 10 KONTAKT SKOLE/HEIM
Det skal legges vekt på å skape gode samarbeidsformer mellom skole og heim, og foreldre/foresatte for umyndige elever har også krav på formell informasjon om enkelte spesielle forhold. Dette gjelder særlig de forhold som har betydning for elevens muligheter til å nå målet med opplæringen.

Selv om det forutsettes at elevene selv videreformidler aktuell informasjon til foreldre/foresatte, bør det gis sammenfattende skriftlig og /eller muntlig informasjon i forbindelse med foreldremøter og ellers ved spesielle saker, jf. nedenfor.

Det sammenkalles til foreldremøte minst en gang pr. år for klasser med elever under 18 år.

Elev og foreldre/foresatte for umyndig elev har rett til følgende:

  • melding om termin- og standpunktkarakterer
  • begrunnet varsel om fare for ikke vurdering/ikke bestått standpunktkarakter i fag og nedsatt karakter i orden/atferd
  • melding ved gjentatte refsingstiltak
  • nærmere informasjon dersom en vesentlig eller spesielt risikofylt del av opplæring/aktiviteter skal foregå utenom skolens område, herunder ekskursjoner
  • partsrettigheter i forbindelse med saksforberedelse, underretning og klage ved særskilt tiltak
  • informasjon når eleven får høyt fravær
  • informasjon om særlige problemer i forhold til opplæring/skolegang, herunder behov for spesialundervisning
  • tilbud om spesialundervisning skal så langt det er mulig utformes i samarbeid med elev og foreldre, og det skal legges stor vekt på deres syn
  • informasjon om forhold ved skolen/virksomheten som kan ha negativ innvirkning på helsen jf. § 5 i forskrift om miljørettet helsevern
  • informasjon om skolens reglement

Skoles tilføyelse til forskriften om skolereglementet

  1. Ved fravær skal kontaktlærer ha melding på It’s learning innen kl 1200 samme dag.
  2. Mobbing aksepteres ikke – og medfører refsing, utelukking eller bortvising, se § 8 i skolereglementet.
  3. Bruk av snus innendørs er ikke tillatt ved skolen
  1. Opptreden i beruset tilstand etter at karakterer er satt, vil føre til nedsatt atferdskarakter uten vanlig skriftlig varsel på forhånd. Reglementet betraktes i denne sammenhengen som varsel (se også skolereglementet § 5 d)

til toppen